Jeszcze kilka lat temu aby osiągnąć w Internecie sukces wystarczyło zrobić dobrą stronę internetową i nasz wymarzony interes zaczynał się błyskawicznie rozwijać.
Dziś gdy liczba stron internetowych sięga setek milionów sztuk, nawet najpiękniejsza strona, nawet najbardziej genialny pomysł nie przebije się sam i nie zdobędzie popularności i uznania, jeśli od samego początku nie pomożemy mu w rozwoju.
Generalnie istnieją dwa sposoby pomocy nazwane skrótami z języka angielskiego SEO i PPC, czyli pozycjonowanie i reklama. Część znawców doktryny jeszcze nie tak dawno stawiała oba sposoby na przeciwstawnych biegunach mówiąc - po co Ci reklama jak jesteś pozycjonowany. Dziś okazuje się, że tak naprawdę oba te systemy wzajemnie się nakładają i uzupełniają. Nie można zrobić wysokiego pozycjonowania bez przeprowadzenia choćby małej kampanii reklamowej. I odwrotnie nie ma dobrej reklamy bez dobrze wypozycjonowania strony. SEO i PPC uzupełniają się także czasowo . Dzięki reklamie już następnego dnia po uruchomieniu strony możemy mieć pierwszych klientów, gdy na efekty pozycjonowania przyjdzie nam czekać jeszcze często długie miesiące. Efekty z pozycjonowania są jednak długotrwale - reklama znika gdy wyczerpiemy jej budżet, wartościowa strona potrafi jeszcze przynosić nam nowych klientów przez pewien czas, nawet gdy zaprzestaniemy pozycjonowania (choć na marginesie - czas ten jak wynika z naszych obserwacji bywa coraz krótszy).
W myśl hasła: