Odwrotna sytuacja, czyli wpływ reklam zamieszczanych za pomocą Google ADS na pozycje „naturalną” w wyszukiwarce została wielokrotnie zanalizowana przez specjalistów ds. SEO jak i samą firmę Google. Ostateczna wersja tych analiz brzmi, że reklamy typu PPC nie mają wpływu na pozycję strony pod względem SEO. Google tłumaczy to tym, że pragnie zachować absolutna niezależność wyników wyszukiwani oferowanych przez stworzona wyszukiwarkę od płatnych reklam także oferowanych przez Google. Zostawiając tę sprawę jako ostatecznie wyjaśnioną zastanówmy się nad pytaniem postawionym w tytule artykułu.
Co wiemy w sprawie pozycji w SEO?
Google ustalając pozycję strony www w wyszukiwarce posługuje się równocześnie ponad 200 zmiennymi, porównując je z wyszukiwanym hasłem i ustalając właściwa pozycję poszczególnych stron.
Najważniejsze z tych zmiennych to: indeks strony, mapa strony, nagłówki, tytuły, meta opisy, jakość, przejrzystość, logiczny układ, hierarchia wewnątrz strony, linki przychodzące, wychodzące i wewnętrzne, typy linków przychodzących, istotność strony, reputacja strony, reputacja stron z których przychodzą linki i wiele innych. Nie znamy niestety wszystkich zmiennych i nie wiemy jaka jest ich waga na pozycje strony w wyszukiwarce. Algorytm zmiennych jest najgłębiej chronioną tajemnicą Google. Dodatkowo jest on dość często zmieniany – zwykle jego rewizja odbywa się w półrocznych okresach.
Jak ustalana jest cena za kliknięcie w Google ADS ?
Wyświetlanie reklam w Google ADS odbywa się na zasadzie licytacji. Aukcja odbywa się w kilku etapach, w pierwszym Google wyszukuje wszystkie reklamy pasujące do danego wyszukiwania. W drugim kroku algorytm odrzuca, nieprawidłowe reklamy ( kierowane na inny obszar, posiadające inny harmonogram wyświetlania, odrzucone z powodu naruszenia zasad. W trzecim kroku Google wybiera reklamy z wysokim rankingiem reklamowym , ustalając próg rankingu i nie wyświetlając tych poniżej tego progu. Ranking reklamy ustalany jest na podstawie ustalonej stawki przez reklamodawcę oraz jakości reklamy.
Jakość reklamy znów zależy od kilku czynników: m.in. od trafności tekstu reklamy w kontekście wyszukiwań, prawdopodobieństwa kliknięcia reklamy przez użytkowników oraz jakości wrażeń z korzystania ze strony docelowej. To ostatnie opisywane jest jako wyniki jakości, który definiuje się także jako lepsze dopasowanie reklam i strony docelowej do oczekiwań użytkowników szukających danego słowa kluczowego i bardziej dla nich przydatne.
W taki oto sposób doszliśmy do jakości strony docelowej i jej dopasowania do potrzeb użytkownika. Cofamy się do SEO i ze zdziwieniem stwierdzamy, że w ramach ustalenia pozycji w wyszukiwarce, Google też analizuje podobne dane. Jak bardzo podobne? Tu znów możemy jedynie się domyślać, nie ulega jednak wątpliwości, że cześć zmiennych jest bardzo podobna.
Wniosek
Dbając o jakość strony, jej przejrzystość, słowa kluczowe opisy, w ramach działań SEO itp. dbamy także o jakość strony w aspekcie zainteresowań drugiego algorytmu – aukcji Google ADS ustalającego pozycję reklamy PPC. W taki sposób wpływamy więc, bezpośrednio na obniżenie kosztów reklamy podnoszą jej jakość. Jaki jest próg istotności tego niestety nie wiemy, ale jedno jest pewne na pewno jest.
Wyższy wynik jakości oznacza, że Twoja reklama i strona docelowa są lepiej niż w przypadku innych reklamodawców dopasowane do oczekiwań użytkowników szukających danego słowa kluczowego i bardziej dla nich przydatne.